Work results

Publications

2016

  • Role Playing Materials, Dissertation, Zauberfeder Verlag. Download: Link
  • Larp und die (anderen) Künste, Bienia and Schlickmann (eds.), MittelPunkt Aufsatzsammlung 2016, Zauberfeder Verlag.

2015

2014

  • ‘Larp: Kommunikation’, Bienia (ed.), MittelPunkt Aufsatzsammlung 2014, Zauberfeder Verlag.

2013

  • ‘Mythoskonstruktion im Liverollenspiel’, Trocha and Walowski (eds.), Homo mythicus. Mythische Identitätsmuster, Frank Timme.
  • ‘Stimulation denn Simulation: Ist Larp hedonistisch?’, Zaremba (ed.), hedo/art/scenes. Hedonismus in Kunst und Jugendszenen, kopaed.
  • ‘Das Computer-Rollenspiel-Genre’, Bigl and Stoppe (eds.), Playing with Virtuality. Theories and Methods of Computer Game Studies, PL.
  • ‘Larp: Nur ein Spiel?’, Bienia and Dombrowski (eds.), MittelPunkt Aufsatzsammlung 2013, Zauberfeder Verlag.

2012

  • ‘Why Do They Larp? Motivations for Larping in Germany’, in: Bowman and Vanek (eds.), Wyrd Con Companion 2012, p. 97-103.
  • ‘Literatur als Aktant’, in: Hensel and Beil (eds.), Navigationen Magazin, University of Siegen
  • ‘How to become a god … a polemic or a toolbox’, in: Dombrowski (ed.), MittelPunkt Aufsatzsammlung 2012 ‘Larp und ich’, Zauberfeder Verlag.

2011

  • Writing Plot. Suggestions from Narratology. in: Andrea Castellani and J. Tuomas Harviainen (eds.), 1 ed., Larp Frescos. Affreschi antichi e moderni sui giochi di ruolo dal vivo. Vol. II , pp. 91-102. Larp Symposium: Firenze.
  • BAM! ‘From Dusk till Dawn’: Gattungstypologische Betrachtung eines Nachtlarpies, in: Fandom Observer No. 266, 8/2011, pp. 14-15. Online: http://www.fandomobserver.de/pdf/266.pdf
  • ‘Plot Schreiben – Anregungen aus der Erzähltheorie’, in: Dombrowski (ed.), MittelPunkt Aufsatzsammlung 2011 Larp: Über den Tellerrand, Zauberfeder Verlag.
    Review of the book by J.T. Harviainen: “Rafael Bienia’s “Plot Schreiben” is this year’s highlight – a concise new contribution on the creation of game narratives.”

Selected non-academic articles

  • LARPzeit. Sich auf’s Spiel einlassen – Was würde mein Charakter denken? Issue 37. 2012.
  • more coming

Presentations & Workshops

2017

  • Larp Studies Seminar (Kazimierz Wielki University)
    Title: Future larp design, research and practice: Towards next generations of role playing.
    Date: 29.04.2017
    Place: Pyrkon festival, Poznan, Poland

2016

  • Spiele spielen! 3. Mainzer Symposium der Sozial- und Kulturwissenschaften
    Title: Spieler spielen mit Spielzeug, oder? Eine Aktant-Netzwerkanalyse von Live-Rollenspielen
    Date: 1.10.2016
    Place: Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
  • Aktuelle Positionen der (inter-)nationalen Partizipations- und Fanforschung
    Title: Latour’s “Networks, societies, spheres” for participation and fan studies
    Date: 20.05.2016
    Place: Philipps-Universität Marburg

2015

  • Digital Games Research Association Conference
    Title: Costume Agency in German Larp
    Date: 14.05.2015
    Place: Leuphana University, Lüneburg
  • RPG Summit at DiGRA Conference
    Title: A Perspective for Exploring Material Agency in Role-Playing Game Studies
    Date: 16.05.2015
    Place: Leuphana University, Lüneburg

2014

  • Games Couch Conference
    Title: Perspektiven des Materiellen auf Digitale Spielewelten
    Date: 2.12.2014
    Place: Technische Hochschule Mittelhessen, Roxy Kino, Gießen
    Video: YouTube (~43 minutes, German)

2013

  • Lectures in the course Digital Media 2013
    Topics: “Digital media”, “Interfaces”, “Video games”, “Creative industry”, “Digital art and literature”
    Date: October – December 2013
    Place: University College Maastricht, the Netherlands
  • STAGE#02: Protokolle
    Title: Methoden der Spieleforschung. Protokollieren Ephemerer Spielpraktiken im Liverollenspiel
    Date: 18.10.2013
    Place: University of Cologne, Germany
  • DiGRA: DeFragging Game Studies
    Title: Role-Playing Game Studies. A Handbook.
    Role: Selected participant
    Date: 27.08.2013
    Place: Georgia Institute of Technology, Atlanta, USA
  • mash2013. Making and Sharing. Conference on Audience Creativity
    Role: co-organiser and presenter
    Title: Locations and User-Made Maps in German Live Action Role-Playing Games
    Date: 4.07.2013
    Place: Maastricht, The Netherlands
  • Physical and Digital in Games seminar, University of Tampere
    Title: Agency of Game Materials in German larp
    Date: 30.04.2013
    Place: Tampere, Finland
  • University of Cologne
    Title: Materials for Computer Role-Playing Games. Connecting Digital and Non-Digital Actors
    Date: 24.1.2013
    Place: Cologne, Germany
  • MittelPunkt 2013
    Title: Larpforschung Ziele 2013. Konkretes aus dem Elfenbeinturm
    Title: LIVE! Polish-German Larp Conversations
    Dates: 11. and 12.1.2013
    Place: Limburg an der Lahn, Germany

2012

  • European Fandom and Fan Studies Symposium
    Title: Crowdfunding and the Replacement of Investors with Fans
    Date: 10.11.2012
    Place: University of Amsterdam,  the Netherlands
  • browsergames forum 2012
    Title: Fanfunding
    Date: 1.11.12
    Place: Offenbach am Main, Germany
  • Role-Play Convention
    Title: Workshop on Nordic role-playing studies or ‘Skandinavische Rollenspielforschung für Einsteiger
    Date: 5.05.2012
    Place: Köln, Germany
  • Solmukohta 2012
    Title: Ninja Ethnography: How to gather data during a larp
    Date: 14.04.2012
    Place: Helsinki, Finland
  • Role-playing in Games Seminar
    Title: My dissertation project
    Date: 10.04.2012
    Place: University Tampere, Finland
  • LevelUp!-Kongress during LearnTec Karlsruhe Rheinstetten 2012.
    Title: Escapism in Role-playing games or ‘Eskapismus als Teil eines gesellschaftlichen Entwicklungsprozesses, Psychologie des Verschwindens, Soziologie des Einnehmens von Rollen
    Date: 2.02.2012
    Place: Karlsruhe, Germany
  • MittelPunkt 2012. MittelPunkt 2012 is the seventh international Larp conference in Germany.
    Title: Actor-Network Theory in Role-Playing Games
    Date: 15.01.2012
    Place: Mainz, Germany

2011

  • Narrative Genres im Internet und in anderen Neuen Medien
    Title: MMORPG – Schmiede der digitalen Narration
    Date: 4.03.2011
    Place: Justus Liebig Universität Gießen, Germany

Teaching

2014

  • Tutor Cultural Studies I, University College Maastricht
  • Tutor Research & Writing II, Maastricht University
  • B.A. supervisor

2013

  • Coordinator and PBL Tutor for Digital Media, University College Maastricht
    October – December 2013
  • Skills Training (Blog, Wiki), Maastricht University
    September – December 2013
  • B.A. supervisor

2012

  • PBL Tutor for Digital Media, University College Maastricht
    October – December 2012
  • Skills Training (Blog, Wiki, Video editing), Maastricht University
    September – December 2012
  • PBL Tutor for Digital Games, Maastricht University
    January – March 2012
  • PBL Tutor for Analysis of Literature and Painting, Maastricht University
    March – June 2012

2011

  • Skills Training (Blog, Wiki, Video editing), Maastricht University
    September – December 2011
  • PBL Tutor for Digital Media, University College Maastricht
    November – December 2011